Belgocontrol kon preferentieel baangebruik op Brussels Airport veelvuldiger toepassen in 2017

Belgocontrol kon preferentieel baangebruik op Brussels Airport veelvuldiger toepassen in 2017

Belgocontrol maakt zijn jaarlijkse balans op van het baangebruik op Brussels Airport. In 2017 konden de drie preferentiële banen (25R, 25L en 19) worden gebruikt voor 85% van de bewegingen op de luchthaven. In 15% van de gevallen moesten de luchtverkeersleiders een beroep doen op alternatieve baanconfiguraties om de luchtvaartveiligheid te verzekeren. In 15 jaar tijd hebben er nog nooit zo weinig landingen op baan 01 plaatsgevonden.

Woensdag 10 januari 2018 


De keuze van de banen in gebruik wordt gemaakt door Belgocontrol in functie van de door de minister van Mobiliteit uitgevaardigde regels, van het systeem voor preferentieel baangebruik (ook bepaald door de federale overheid in functie van het tijdstip van de dag en de dag van de week) en vooral van de weersomstandigheden en de beschikbaarheid van de banen. Wanneer de omstandigheden het vereisen (weersomstandigheden, werken aan de banen, navigatie-uitrusting, enz.) moeten alternatieve baanconfiguraties worden gebruikt om de luchtvaartveiligheid te verzekeren. Vliegtuigen moeten immers altijd tegen de wind in opstijgen en landen. 

In 2017 maakte Belgocontrol minder gebruik van die alternatieve baanconfiguraties. Zo werd baan 07R voor 9,6% van de vertrekken gebruikt (tegenover 14,3% in 2016) en baan 01 voor 8,8% van alle landingen op Brussels Airport (tegenover 12,3% in 2016). 

Minder werken, minder wind uit noordoostelijke sector 

Er zijn twee oorzaken die het verschil tussen 2016 en 2017 voornamelijk verklaren. 

Ten eerste, de beschikbaarheid van de banen. De voornaamste banen waren vaker beschikbaar, want de onderhoudswerken in 2017 waren minder ingrijpend dan die van de voorgaande jaren, 2016 incluis. 

De windrichting is de andere sleutelfactor. In tegenstelling tot de voorgaande jaren waaide de wind in 2017 veel minder vaak uit noordoostelijke sector. Naargelang de intensiteit ervan kan die windrichting immers nopen tot het gebruik van de alternatieve baanconfiguratie 01/07R omwille van luchtvaartveiligheidsredenen. Over heel het voorbije jaar waaide de wind gedurende 1.250 uur uit noordoostelijke sector, terwijl die weersituatie zich in de laatste tien jaar gemiddeld bijna 1.700 uur per jaar voordeed. Ter herinnering: de dominante winden zijn afkomstig uit zuidwestelijke sector, en dus in de richting van de voornaamste banen 25R en 25L van Brussels Airport waaien. 

 Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol : "Vaak kunnen reële cijfers het publieke debat over de luchthavenactiviteiten objectiveren. Wij willen constructief bijdragen aan dat debat. Daarom investeren wij in systemen die de operaties monitoren. Wij communiceren ook openlijk alle beschikbare gegevens om alle stakeholders zo veel mogelijk te informeren."

Cijfers per baan

Het baangebruik in 2017 vertaalde zich in de volgende opsplitsing van het aantal opstijgingen en landingen op de verschillende banen (zie onderstaande beelden). Het aangegeven aantal opstijgingen en landingen kunnen lichtjes afwijken van de op BATC .be gepubliceerde statistieken in functie van de gekozen definitie, met name of er al dan niet rekening werd gehouden met de helikoptervluchten, de touch & go, de go-arounds, enz.

Aantal landingen per baan (2013-2017)
% landingen per baan (2013-2017)
Aantal opstijgingen per baan (2013-2017)
% opstijgingen per baan (2013-2017)