Belgocontrol verzekert dienstverlening op luchthaven Oostende via samenwerking met NATS

Voor elk van de vijf luchthavens waar Belgocontrol het luchtverkeer regelt, werkt het bedrijf procedures uit – een business continuity plan – waardoor de dienstverlening gegarandeerd blijft bij technische problemen of gelijkaardige incidenten. Zo’n plan trad vorig jaar al in werking voor de luchthavens van Charleroi en Luik. Nu is het de beurt aan Oostende: op 25 mei werd daar de nieuwe procedure ingevoerd in samenwerking met de Britse luchtverkeersleider NATS.

Donderdag 25 mei 2017 


De doelstelling van een continuïteitsprocedure is ervoor te zorgen dat landen en opstijgen van onze regionale luchthavens mogelijk blijft in geval van (stroom)pannes of bij andere gelijkaardige incidenten. Het aantal bewegingen wordt in zo’n situatie wel beperkt tot 6 per uur.

Om zijn dienstverlening te kunnen blijven garanderen, doet Belgocontrol een beroep op luchtverkeersleidingsdiensten uit onze buurlanden. Voor de vertrekken en aankomsten van Oostende is zo een overeenkomst afgesloten met de Britse luchtverkeersleidingsdienst NATS (National Air Traffic Service). Wanneer dat nodig is, worden de vliegtuigen begeleid door het controlecentrum vanuit Oostende tot aan de Belgische grens om vervolgens hun route verder te zetten onder begeleiding van de verkeersleiding vanuit Swanwick (GB). Een speciaal nooddossier met de aangepaste routes en vluchtprofielen werd opgesteld in samenwerking met Eurocontrol (Haren). Zij zullen op vraag van Belgocontrol de procedures in gang zetten zodat de geplande vluchten kunnen blijven doorgaan.

Voor Charleroi was vorig jaar al een dergelijke overeenkomst afgesloten met de Franse luchtverkeersleider DSNA (Direction des Services de la Navigation Aérienne), voor Luik met de Duitse DFS (Deutsche Flugsicherung).