Hoofdbaan van Liège Airport voortaan altijd beschikbaar bij beperkt zicht

Hoofdbaan van Liège Airport voortaan altijd beschikbaar bij beperkt zicht

Het Instrument Landing System (ILS) voor begeleiding bij landingen, is vanaf nu operationeel in Categorie III op baan 22L van Liège Airport. Daardoor kunnen vliegtuigen er in alle veiligheid landen, zelfs bij sterk beperkt zicht.

Maandag 5 februari 2018

Het ILS werd vernieuwd tijdens werkzaamheden in 2017. Sinds november 2017 was het operationeel in Categorie I, waarbij operaties mogelijk waren bij zicht dat beperkt was tot 550 meter.

Nu is het systeem door Belgocontrol gecertificeerd voor Categorie III, in overeenstemming met de ICAO-regelgeving (International Civil Aviation Organization). Vanaf vandaag zal het ILS in dienst worden gesteld in Categorie III. Bijgevolg zal baan 22L dus kunnen worden gebruikt wanneer het zicht nog beperkter is, namelijk tot 125 meter.

Gemeenschappelijk project van Belgocontrol en SOWAER

Het ILS van baan 04R (in tegengestelde richting) was reeds in 2016 vernieuwd en gecertificeerd voor Categorie III. Zo is de hoofdbaan van de luchthaven van Luik vanaf nu altijd beschikbaar bij beperkt zicht.  

De vernieuwing en certificering van de twee banen is een gezamenlijk project van Belgocontrol en de Société wallonne des Aéroports (SOWAER). Het totale kostenplaatje bedraagt bijna vier miljoen euro.

De technische dienst van Belgocontrol stelt het nieuwe ILS op baan 22L van Liège Airport in dienst
De technische dienst van Belgocontrol stelt het nieuwe ILS op baan 22L van Liège Airport in dienst
De technische dienst van Belgocontrol stelt het nieuwe ILS op baan 22L van Liège Airport in dienst