Transport met drones tussen ziekenhuizen wordt realiteit

Transport met drones tussen ziekenhuizen wordt realiteit

Helicus Aero Initiative (HAI) zet een systeem op dat drones gebruikt om medische pakketten te transporteren tussen ziekenhuizen en hun laboratoria/apotheken. De federale regering koos het project, dat MEDRONA werd gedoopt, uit voor financiering. Vanaf het tweede deel van 2019 zullen er testvluchten plaatsvinden tussen de ziekenhuizen in het luchtruim van Antwerpen.

Donderdag 4 oktober 2018

Het doel van MEDRONA bestaat erin een systeem uit te testen dat medische pakketten kan transporteren (bv. menselijk weefsel, bloed- en urinestalen alsook apotheekbereidingen) op een betrouwbare, ecologische en efficiënte manier. Het project is zo ontworpen dat de huidige transportmix structureel kan worden uitgebreid, waarbij het drukke wegverkeer ontlast wordt en de onderbenutte capaciteit in het Very Low Level-luchtruim (VLL, tussen grondniveau en 150 meter hoog) beter gebruikt wordt. Vijf bedrijven sloegen de handen in elkaar voor dit project: Belgocontrol, SABCA, Unifly, NSX en Helicus. Elk bedrijf zal een specifiek deel van de totaaloplossing voor zijn rekening nemen.

De MEDRONA-partners (van links naar rechts): Alex Shaposhnik (SABCA), Hendrik-Jan Van Der Gucht (Belgocontrol), Pieter Vandenbussche (Baloise), Mikael Shamim (Helicus), Jürgen Verstaen (Unifly), Jan Verelst (NSX), Steven Wille (SABCA) and Jean-Pierre De Muyt (Belgocontrol)
De MEDRONA-partners (van links naar rechts): Alex Shaposhnik (SABCA), Hendrik-Jan Van Der Gucht (Belgocontrol), Pieter Vandenbussche (Baloise), Mikael Shamim (Helicus), Jürgen Verstaen (Unifly), Jan Verelst (NSX), Steven Wille (SABCA) and Jean-Pierre De Muyt (Belgocontrol)
Download
“In plaats van louter vluchten tussen ziekenhuizen te organiseren, zal het project duurzame oplossingen bieden die geïntegreerd zijn in het luchtverkeersbeheer alsook de regelgeving van de gezondheidszorg. Dankzij deze service zullen ziekenhuizen hun patiënten kwalitatief hoogstaande diensten kunnen blijven aanbieden nu de wegen alsmaar meer toeslibben”, legt Mikael Shamim, coördinator van het Helicus Aero-initiatief uit.

Smart Mobility Belgium

Het project werd gekozen uit 136 projectvoorstellen in het kader van Smart Mobility Belgium (SMB). SMB is een gezamenlijk initiatief van de Belgische federale ministers van Transport en Communicatie waarmee men projecten inzake slimme en innovatieve mobiliteitstoepassingen wil aanmoedigen. Het project kreeg een budget van 4 miljoen euro.

SMB zal ondersteuning bieden aan MEDRONA, dewelke de tweede fase van het Helicus Aero Initiative (HAI) uitmaakt. In deze fase zullen safety assessments plaatsvinden voor specifieke vliegcorridors tussen ziekenhuizen. Het is de bedoeling dat het project, na een reeks testvluchten in 2019, de wettelijke goedkeuring krijgt voor de toekomstige exploitatie van het dronetransportsysteem voor medische doeleinden in Antwerpen.

 “We zijn erg trots om deel uit te maken van een van de geselecteerde projecten. Het benadrukt het belang dat eraan wordt gehecht op verschillende regeringsniveaus en de groeiende overtuiging dat drones een positieve rol kunnen spelen in onze maatschappij in het algemeen en in de mobiliteitsuitdagingen in het bijzonder”, vertelt Hendrik-Jan Van Der Gucht, Innovation Manager bij Belgocontrol, de Belgische verlener van luchtverkeersleidingsdiensten (Air Navigation Service Provider of ANSP).

Over de partners

Belgocontrol is een autonoom overheidsbedrijf dat werd opgericht in oktober 1998, met als missie de veiligheid van het luchtverkeer in het luchtruim waarvoor België verantwoordelijk is te waarborgen. Zijn activiteitenzone strekt zich uit van de grond (op het niveau van de luchthavens van Brussels Airport, Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende) tot vliegniveau 245 (7,5 km hoog) boven België en van vliegniveau 145 tot 245 voor het Groothertogdom Luxemburg.

Unifly is de belangrijkste fabrikant van Unmanned Traffic Management-software (UTM). Vandaag de dag wordt Unifly's technologie op nationale schaal gebruikt door vier grote verleners van luchtvaartnavigatiediensten (ANSP’s) en ook in verschillende regionale projecten wereldwijd. Unifly werkt ook nauw samen met grote internationale bedrijven en ANSP’s in 10 Europese UTM-onderzoeksprojecten, en met de FAA (Federal Aviation Administration) en met overheidsinstanties in het UAS Integration Pilot Program (IPP).

SABCA is een van de belangrijkste luchtvaartbedrijven in België. Het bedrijf werd opgericht in 1920 en bouwde gedurende meer dan 95 jaar een ruime expertise op in het ontwerpen, bouwen, onderhouden en upgraden van complexe elementen voor de luchtvaart en voor ruimtelanceervoertuigen. Zijn klanten en partners behoren tot de top van de luchtvaartsector en zijn verspreid over de hele wereld. SABCA biedt een volledige waaier van diensten aan op de Unmanned Aviation Vehicle-markt (UAV) door bewezen expertise in vliegtuigsysteemintegratie, testen, kwalificatie en certificatie om te zetten naar UAV-systemen. SABCA zal het UAV-platform voor MEDRONA ontwerpen en bouwen dat doorheen heel het Helicus Aero Initiative zal worden gebruikt.

NSX ontwerpt en bouwt informatiesystemen, volgens de Normalized Systems-theorie, dus hun ‘evolueerbaarheid’ is met zekerheid bewezen. NSX heeft zowel de theorie ontwikkeld als de waarde van genormaliseerde systemen in de praktijk aangetoond door effectief systemen te creëren die efficiënte schaalbaarheid bieden en die grote datavolumes aankunnen. Die technologie wordt gebruikt om de IT-backbone van het Helicus Aero Initiative te ontwikkelen, wat cruciaal zal zijn in het licht van de schaalbaarheid wanneer er meer ziekenhuizen aan het commando- en controlesysteem worden toegevoegd.

Helicus is een start-up die kwalitatieve, ecologische en betaalbare oplossingen wil aanreiken in de medische transportsector. Helicus biedt een efficiënt kader aan om complementaire competenties van partners te coördineren onder de noemer van het Helicus Aero Initiative (HAI). HAI vormt een ecosysteem van complementaire bedrijven met eenzelfde industriële strategie om samen onbemande luchtvaarttoepassingen voor de gezondheidszorg te ontwikkelen. Fase één vormt de proof of concept (die eindigt in een demonstratievlucht boven de stad Antwerpen). Fase twee (MEDRONA, aanvaard onder SMB) is een uitgebreid urbaan testprogramma dat deel uitmaakt van een operationeel Unmanned Traffic Management-systeem (UTM). Fase drie zal diensten aanbieden aan specifieke piloot ziekenhuis groeperingen.